Tuesday 29 April 2014

Terhalang masuk syurga


Ibnu Umar merekodkan, Nabi Muhammad s.a.w berkata:

"Allah mengharamkan orang yang melakukan 3 jenis dosa daripada memasuki syurga. Tiga jenis dosa itu adalah:

orang yang selalu minum arak hingga mabuk
orang yang derhaka kepada orang tuanya
orang yang membiarkan isterinya melacur ataupun orang yang memelihara pelacur:
(Hadis laporan Ahmad, Nasa'i dan al-Hakim)

Daripada Abu Hurairah melaporkan, Nabi Muhammad s.a.w berkata:

Empat golongan manusia yang Allah tidak masukkan ke dalam syurga adalah orang yang selalu minum arak,memakan harta riba, memakan harta anak yatim tanpa hak dan orang yang derhaka kepada orang tuanya." )Hadis laporan al-Hakim dan Baihaqi)

Suatu ketika, datang seorang lelaki menghadap Nabi Muhammad s.a.w dan berkata, " Wahai Rasulullah, aku bersaksi tiada Tuhan selain Allah dan engkau utusan Allah. Aku tekun mendirikan solat 5 waktu, menunaikan zakat atas hartaku dan berpuasa pada bulan Ramadhan.

Nabi berkata, 'Siapa yang meninggal dunia dalam keadaan demikian, maka diakhirat kelak, dia duduk bersama para nabi, siddiqin dan para syuhada selagi dia tidak menderhaka kepada kedua ibu bapanya". (Hadis laporan Imam Ahmad daripada Amar bin Murrah al-Juhani)

Jadi sekalipun seseorang taat beragama, rajin solat, puasa, mengeluarkan zakat dan menunaikan ibadah haji,dia terhalang dari memasuki syurga apabila dia menderhaka kepada orang tuanya. Allah tidak menerima ketaatan seseorang apabila dia tidak taat kepada orang tuanya ataupun melalaikan tanggungjawab kepada orang tua.

Nabi berkata:

" Orang yang taat kepada Allah juga taat kepada orang tua dan orang yang berdosa kepada Allah juga berdosa kepada orang tua." (Hadis laporan Thabrani)


Credit to Dasyatnya doa ibu oleh Syamsuddin Noor

No comments:

Post a Comment