Ada 3 cara:
1) Tamattuk :
Mendahulukan umrah sebelum haji dalam bulan-bulan haji
Haji Tamattu' ialah
mengerjakan Umrah pada bulan-bulan Haji, kemudian mengerjakan Haji pada tahun
yang sama, di mana ketika berniat ihram Haji jemaah Haji berniat secara
"Haji Tamattu'". Setelah itu dia berniat dan berihram untuk
mengerjakan Umrah secara berasingan seperti yang dijelaskan sebagaimana
berikut. Dia hendaklah menyebut:
Yang bermaksud: (Aku telah menyahut seruanMu untuk menunaikan Umrah
kerana ingin mengerjakan Haji Tamattu'), wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku ingin
mengerjakan Umrah, maka permudahkanlah bagiku, maka terimalah ibadat Umrah
daripadaku, sahaja aku menunaikan ibadat Umrah dan berihram dengannya kerana Allah Taala. Serta bertalbiah.
Ketika sampai di Mekah al-Mukarramah jemaah Haji pergi ke Baitullah al-Haram
lalu mengerjakan Tawaf mengelilingi Kaabah sebanyak tujuh pusingan, kemudian
bersaie di antara Safa dan Marwah sebanyak tujuh kali, kemudian bertahallul
dari Ihram dengan bercukur atau bergunting. Jemaah Haji terus berada dalam
keadaan Tahallul sehinggalah sampai pada hari Tarwiah iaitu pada 8 Zulhijah di
mana jemaah Haji akan berniat Ihram Haji dari tempat dia turun sambil berkata:
"Aku telah
menyahut seruanMu untuk menunaikan Haji,
wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku ingin mengerjakan Haji, maka permudahkanlah
bagiku, maka terimalah ibadat Haji daripadaku, sahaja aku menunaikan ibadat
Haji dan berihram dengannya kerana Allah Taala. Telah aku penuhi
seruanMu wahai Tuhanku, telah aku penuhi seruanMu,
telah aku penuhi seruanMu wahai Tuhanku, tidak ada
sekutu bagiMu. Telah aku penuhi seruanMu, sesungguhnya segala
puji, segala nikmat dan segala pemerintahan adalah kepunyaanMu, tidak
ada sekutu bagiMu. Wahai Tuhanku! Diharamkan bagiMu rambutku dan diriku,
jasadku dan semua anggotaku, daripada wangi-wangian dan perempuan serta dari
semua perkara yang Engkau haramkan terhadap orang
yang berihram, aku mengharapkan pertolonganMu, wahai Tuhan sekelian alam."
Seterusnya dia mengerjakan
Haji sebagaimana jemaah Haji yang mengerjakan Haji Ifrad, cuma dia perlu
membayar Dam kerana menikmati kemudahan semasa mengerjakan Umrah pada
bulan-bulan Haji sebagaimana firman Allah s.w.t: Yang bermaksud: "Maka sesiapa yang
mahu menikmati kemudahan dengan mengerjakan."
Umrah (dan terus menikmati kemudahan itu) hingga masa (mengerjakan) ibadat Haji, (bolehlah ia melakukannya kemudian wajiblah ia) menyembelih Dam yang mudah didapati.
Umrah (dan terus menikmati kemudahan itu) hingga masa (mengerjakan) ibadat Haji, (bolehlah ia melakukannya kemudian wajiblah ia) menyembelih Dam yang mudah didapati.
Orang yang telah mengerjakan Tawaf Umrah ketika mengerjakan
Haji Tamattu' tidak perlu lagi mengerjakan Tawaf Qudum bagi Haji malah selepas
Tahallul yang pertama dia hendaklah melakukan Tawaf Ifadhah dan bersaie di
antara Safa dan Marwah bagi ibadat Haji mengikut pendapat jumhur ulama.
Walau
bagaimanapun bagi Mazhab Hanafi, bagi jemaah Haji yang mengerjakan Haji
Tamattu' yang tidak membawa (mendapatkan) binatang ternakan, tetapi jika telah
membawa (mendapatkan) binatang tersebut, maka hukumnya sama seperti hukum Haji
Qiran.
2) Ifrad :
Mendahulukan haji sebelum umrah di dalam bulan-bulan haji
Haji Ifrad ialah
berihram Haji sahaja (mengerjakan ibadat Haji secara berasingan) di mana jemaah
Haji hanya berniat ihram Haji sahaja di miqat yang ditetapkan kemudian
menyebut: Yang bermaksud: "Wahai Tuhanku! Aku ingin mengerjakan ibadat
Haji, oleh itu permudahkanlah bagiku dan terimalah ibadat Hajiku."
Lantas bertalbiah.
Apabila memasuki Kota Mekah jemaah Haji mula melakukan pekerjaan Haji di
Masjidil Haram di mana apabila melihat Baitullah jemaah Haji bertakbir kemudian
mengucapkan LA ILAAHA ILLALLAH dan bertasbih seterusnya
melakukan Tawaf bagi bukan penduduk Mekah iaitu Tawaf Qudum mengelilingi
Baitullah sebanyak tujuh kali sambil menutup bahu kiri dan berlari-lari anak
pada tiga pusingan pertama.
Cara tersebut adalah
sunat di sisi jumhur dan wajib bagi Mazhab Maliki. Penduduk Mekah tidak boleh
melakukan Tawaf tersebut. Setelah selesai melakukan Tawaf Qudum, dilakukan pula
Saie di antara Safa dan Marwah sebanyak tujuh pusingan. Kemudian terus berada
di Mekah dalam keadaan berihram. Apabila tiba hari Tarwiah dia berangkat ke
Mina dan berada di sana sehingga selesai mendirikan sembahyang Subuh hari
Arafah. Setelah itu bertolak pula ke Arafah dan berada di sana serta mendirikan
sembahyang Zuhur dan Asar pada waktu Zuhur (Jamak Taqdim).
Setelah tenggelam
matahari jemaah Haji mula ifadhah (beredar) sehingga tiba di Muzdalifah lalu
mendirikan sembahyang Maghrib dan Isyak. Apabila terbit matahari pada Hari
Nahar (Hari Raya Korban), jemaah Haji ifadhah (beredar) lagi ke Mina lantas
mula melontar. Talbiah tidak lagi disebut setelah bermulanya lontaran pertama.
Kemudian menyembelih korban jika ingin berbuat demikian lantas bercukur atau
bergunting sebagai bertahallul, dengan demikian jemaah Haji dihalal semua
perkara yang diharamkan semasa dalam keadaan berihram kecuali perempuan
(bersetubuh).
Setelah itu jemaah haji
kembali ke Mekah lalu melakukan Tawaf di Baitullah sebagai Tawaf ziarah
sebanyak tujuh pusingan seterusnya bersaie di antara Safa dan Marwah jika tidak
melakukan Saie selepas Tawaf Qudum. Setelah selesai bolehlah bersaie dan
bertahallul serta dihalalkan baginya perempuan (bersetubuh). Jemaah Haji
kembali semula ke Mina dan berada di sana sehingga selesai melontar ketiga-tiga
jamrah sama ada jemaah Haji yang tergesa-gesa ingin cepat pulang atau yang
masih mempunyai banyak masa. Setelah itu jemaah Haji kembali lagi ke Mekah
melakukan Tawaf Wida'.
3) Qiran :
Haji dan umrah dilakukan bersama.
Haji Qiran ialah menghimpunkan antara Haji dan Umrah dalam satu perjalanan musafir (sekali pergi). Jemaah Haji berniat Haji dan Umrah dengan satu niat dari miqat yang ditetapkan dengan berkata: Yang bermaksud: "Aku telah memenuhi seruanMu untuk menunaikan ibadat Haji dan Umrah."
Apabila jemaah Haji yang
mengerjakan Haji Qiran memasuki Kota Mekah, dia melakukan Tawaf di Baitullah
sebanyak tujuh pusingan secara berlari-lari anak pada tiga pusingan pertama
kemudian diteruskan dengan bersaie di antara Safa dan Marwah seterusnya
disyarakkan di sisi Hanafi agar jemaah Haji melakukan pekerjaan-pekerjaan Haji
sebagaimana Haji Ifrad manakala di sisi jumhur memadai bagi jemaah Haji yang
mengerjakan Haji Qiran melakukan satu Tawaf (tujuh pusingan) dan satu Saie
(tujuh pusingan) sahaja kerana Tawaf dan Saie Umrah yang dilakukan itu juga
dikira sebagai Tawaf dan Saie Haji sehinggalah dia bertahallul dari Umrah dan
Haji secara serentak.
No comments:
Post a Comment